נחתם הסכם היסטורי להסדרת הנכסים של חברת החשמל

מדינת ישראל, חברת החשמל, רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב-יפו, חתמו על הסכמים שיאפשרו פיתוח של אלפי יח"ד, שטחי תעסוקה חדשים והקלה בעומסי התנועה בלב אזור הביקוש – ת"א. במסגרת ההסכמים תעביר חברת החשמל לרשות המדינה ועיריית ת"א 16 נכסים שאינם בשימוש בשרשרת הייצור של חברת החשמל.

הסכם המסדיר את נכסיה של חברת החשמל, נחתם אתמול בין מדינת ישראל, רשות מקרקעי ישראל, עיריית ת"א וחברת החשמל.

הסכם זה ממצא את התועלות המשקיות מנכסיה של חברת החשמל ובדרך זו מקל על חסמים לפיתוח אזורים לדיור ברחבי הארץ ות"א בפרט.

 

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר, הוביל את הצדדים לפריצת דרך שהביאה לחתימת הסכם היסטורי בין הגורמים.  ע"פ הסכם זה חברת החשמל תפנה 16 נכסים ברחבי הארץ, ביניהם נכסים בלב אזור הביקוש בעיר תל אביב-יפו. פינוי הנכסים יאפשר פיתוח מידי של אלפי יח"ד באזורים מבוקשים, הקלה של עומסי תנועה והקמה של  פארקים ואזורי מסחר ותעשיה.

 

בין הנכסים אותם תפנה חברת החשמל אתר רידינג בצפון ת"א, אשר יאפשר פיתוח של אזור הנמל צפונה. כמו כן יפונו שטחים במתחם הירקון, חוף רחצה באילת, מעגנת חברת החשמל, ושטחים פוטנציאליים לדיור באזור ירושלים.

 

מסגרת בהסכם זה, עלויות הפינוי והבינוי בחלק מהנכסים ימומנו ע"י רשות מקרקעי ישראל. בנוסף, תוכל חברת החשמל לפרוע ת אגרות החוב שהנפיקה למדינת ישראל בתמורה לערכן הנומינאלי העומד על כ – 15.5 מיליון ₪, דבר שיאפשר לשפר את מבנה ההון ומצבה הפיננסי של החברה.

 

 

שר האוצר, משה כחלון: "ההסכם שנחתם הוא המשך למדיניות שאנו מובילים בשנתיים האחרונות לפינוים של  שטחים המוחזקים לטובת שימושים ציבוריים. כפי שפינינו את חוף קצאא באילת לטובת הציבור, גם השטחים שיפונו במסגרת הסכם זה, ישמשו לבנייה של אלפי יח"ד ומקומות תעסוקה בליבם של אזורי ביקוש. אנו נמשיך במדיניות זו ונדאג  לפנות שטחים נוספים אשר מוחזקים ע"י גורמים ממשלתיים שונים לטובת אזרחי ישראל".

 

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "הסכם זה הוא תוצאה של שיתוף פעולה מצוין, ראוי ונכון בין הגורמים, ממנו כולם  יוצאים נשכרים. אנו מאמינים כי בדרך של שיתוף פעולה יהיה ניתן להגיע להישגים נוספים, לטובת הציבור בישראל".

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך: "לאחר חודשים ארוכים של מו"מ הצלחנו להגיע להסכם מאוזן בין הצדדים המייצר ודאות לחברת החשמל לצד פינוי של נכסים יקרים בלב אזורי הביקוש ומעבר למתחמים חלופיים המתאימים יותר לפעילות העכשווית של חברת החשמל, תוך חסכון משמעותי בעלויות. מדובר בצעדים אסטרטגיים-ניהוליים אשר מתבקשים בעידן של זה של רפורמה במשק החשמל".

 

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "כחלק מהמאמץ של עיריית תל אביב-יפו בהשקעה בפיתוחה של העיר, ניתנת תשומת לב מיוחדת להפיכה של שטחים אשר היוו תשתיות או שימשו לתעשייה, ולהתאימם לסביבה האורבנית המתאימה לעידן החדש. פינוי המתקנים של חברת החשמל יתרום להתפתחותה של העיר ומהווה בשורה חשובה  לציבור שיוכל לעשות שימוש בשטחים אלה: מרינה חדשה במעגן הנטוש מול רידינג, הרחבה של מחלף השלום והקלה בעומסי התנועה במקום המתקן ברחוב יגאל אלון ועוד".